Friday 13 September 2013

ERPOC....sekali lagi.....

13 September 2013 @ Hospital Putrajaya

Dengan ketentuan dan izin Allah aku sebagai hambanya tak mampu lari dari takdir ini...buat kali keduanya aku kehilangan sekali lagi kandunganku... ERPOC @ D&C..

12 September 2013 @ 7.00 mlm...

aku dan suami bergegas ke Unit Kecemasan & Trauma, Hospital Putrajaya.. ini kerana ptg tu perut aku sakit dan tiba-tiba keluar satu ketulan berwarna merah... sesampainya disana dan melalui beberapa prosedur aku diklasfikasi sebagai incomplete miscarriage..aku turut membawa ketulan itu bersamaku.. aku dihantar ke Dewan Bersalin untuk scan sekali lagi.. tunggu punya tunggu aku diperiksa oleh Dr. Emily.. sangkaan meleset ketulan yang keluar itu bukan kantungku...biarpun hampir 3 minggu bleeding, kantung itu masih lagi tidak keluar dengan sendirinya.. menurut Dr.Emily, kantungku masih berada diatas dan sukar untuk gugur namun tidak mempuyai janin.. oleh demikian aku harus juga melalui proses ERPOC @ cuci rahim...

Aku cuma tersenyum dan mengangguk... dulu juga begini.. dan jawapan ini juga yang keterima dahulu...jadi aku sudah lali dan aku telahpun menerimanya dengan hati yang terbuka.....

Pagi 7.30 @ 13 September 2013... aku sudahpun mendaftar masuk ke Wad Jagaan Harian, Hospital Putrajaya ditemani suamiku tercinta.. aku ditempatkan di Katil No. 14 sementara menunggu prosedur selanjutnya.. Setelah dimasukkan ubat untuk bukaan rahim, aku berbaring sambil menunggu giliran aku ke Bilik OT.. aku bersembanghg-sembang sambil bermain hp...aku memandang suamiku.. insan yang amat menyayangiku.. dan begitu juga aku...




Dalam hatiku sentiasa berdoa Allah mengampunkan dosaku...memudahkan prosedur hari ini dan yang paling utama aku doakan Allah memelihara auratku... Alhamdulillah Allah memperkenankan doaku...

Pukul 1030 aku ditolak masuk ke Bilik OT.. dalam kekalutan aku terlupa bersalaman dengan suamiku... Ya Allah moga masih aku berkesempatan berjumpa dan mencium tangan suamiku...ampunkanlah keterlupaan ku

Sesampainya aku di Dewan Bedah.. aku berbaring dan menunggu waktu untuk dimasukkan ke Dewan No. 9.. Sesampainya di  Bilik Dewan No. 9.. aku berbaring dan dikelilingi semuanya doktor-doktor wanita... alhamdulillah... Aku berbaring dan mulanya tangan kiriku dicucuk untuk drip air tetapi suntikan Dr. Radha itu tidak menepati dan sekalian kali tangan kananku pula dimasukkan jarum... dengan lafaz bismillah, Allah mempermudahkan..

Aku diterangkan prosedur sementara aku mula dipasangkan topeng oksigen.. aku disuruh mengucap dan mengingati Allah dan bersekali itu ubat tidur dimasukkan...mataku semakin berat dan saat itu aku langsung tidak sedar....

Aku tersedar apabila namaku dipanggil berulang-ulang kali... Alhamdulillah prosedur itu telahpun selesai dan aku akan dihantar ke katilku semula.. sesampainya di katil suamiku setia berada bersamaku, menyuapkan bubur..air...sebelum meminta izin keluar untuk Solat Jumaat.


Biarpun lemah tapi sebenarnya aku telahpun mengajar diriku untuk kuat... aku harus kuat untuk menempuhi ujian yang mendatang...

Tepat pukul 4 aku dibenarkan balik dan bermula lah episod diriku untuk berpantang sendirian semula.....

No comments: