Thursday 3 January 2013

Aku Berpantang....Makanan & Minuman..

14 Disember 2012
masa pantangkan aniq

tepat pukul 5.30pm..bermulalah tempoh aku berpantang..sampai rumah jer mak dah siapkan sambal ikan bilis + cuka + lada hitam hasil tangan mak tersayang.. sedap mak buat sama rasanya..teringat waktu aku berpantangkan kelahiran aniq..sambal ni mak buat banyak2..setiap hari mesti ada sambal nie...

tengok jer sambal tu terus aku senduk nasi..terliur rasanya kalau tak pantang memang tak buat..

Hari nie jer mak ada kat rumah, esok mak nak balik n9..seminggu lebih dah makayah kat sini..risau ayam orang curi  katanya...tapi aku pun kena cari pengalaman menjaga diri sendiri dalam pantang, cukuplah masa aniq dulu mak jagakan kesian mak..aku langsung tak diberi buat apa-apa tapi aku dah biasa buat kerja tak betah rasanya dok diam jer..masuk seminggu lebih dah basuh baju..sidai baju..degil ! amek kaw terbuka luka ceaser...

Mak kuat berpantang..mak jaga sangat makan minum...mesti pakai stokin..mesti pakai baju panas..jangan banyak berjalan..jangan banyak minum air..tapi anak mak ni dah moden sangat semua benda nak cari kat internet..akibatnya tanggung la sendiri yer! memang masa pantangkan aniq dulu makan aku memang jaga tapi tak bertungku..tak berbarut..pantang lepa stokin tak pakai..akibatnya sekarang baru aku rasa..kaki dan badan kerap rasa lenguh..badan sejuk walau dah berselimut toto..kaki aku yang paling teruk, mungkin kesan bius sama..

so kali ini walau kadang-kadang 'klepet' juga tapi aku masih lagi waspada..

Inilah Cara Aku Berpantang Sendiri ( tapi tetap tak boleh lawan masa berpantang dengan mak) hehehe..

Untung juga aku berpantang kali ni tanpa 'baby' disisi yang ada 'baby besar' siapa lagi kalau bukan si Aniq! masuk 15 Disember jer aku dah mula pantang menjaga diri sendiri.. mujur aku dah print awal-awal resepi berpantang..aku tak ingat amek dari blog mana, tapi rasanya dah bertahun aku save dalam PC.. ada lebikurang 20 resepi..dan aku dah wat survey apa yg boleh makan dan apa yang tak boleh dimakan

Mujur aku ada Periuk Stim Elektrik keluaran Cosway! itulah pembantuku.. Ikan-Ikan yang aku makan sepanjang aku berpantang ialah..Ikan Siakap, Ikan Kerisi, Ikan Selar Kuning, Ikan Gelama dan Ikan haruan Kering! beza sangat dulu tiap-tiap ari Sup haruan air tangan mak! 

Ikan-ikan tu aku gaul kunyit + garam..letak bawang putih..halia..lengkuas..kunyit hidup.stim kan 30 minit..siap jer tabur dengan lada hitam
Untungnya lada hitam aku dah blend awal-awal so senang tak payah nak tumbuk2..aku rendam ikan bilis ngan cuka..lenyek2 bagi hancur sikit pastu tabur dengan serbuk lada hitam..

Sayur pulak.. Sawi Jepun  @ Sawi PUtih + Lobak Merah.. rebus jer! titik bawang putih..halia..lengkuas..masuk ikan bilis + lada hitam..tunggu melegak masuk sayur..dah siap! ini aku makan dengan suhun..dan tak lupa tabur dengan lada hitam..

 Nasi ??? aku ambil sekali jer sehari itupun kalau makan dengan sambal ikan bilis..kali ni aku prefer tukar nasi dengan suhun..aku makan 3x sehari..sarapan..lunch & dinner..aku bukan susukan baby pun so tak payah la makan dalam kuantiti yang banyak..

ok..itu bab makanan.. minuman pulak.. aku cuma minum Kopi O..Milo Suam + Nestum or Oat @ Air Suam.. ini air yang aku amik waktu tengah makan..tengok keadaan jugak. kalau petang aku lapo..aku minum milo + nestum dengan 2 keping biskut..

Atas tu air sedap..air yang tak sedap pulak... Air Rebusan Manjakani ! Uweekk nak pitam rasanya tapi itulah air yang aku minum waktu pagi @ waktu sebelum tidur..3 biji manjakani di rebus..berhari-hari boleh minum dan boleh rebus berkali-kali sampai hilang warnanya..mula-mula memang kelat tapi nanti jadi manis...

menjelang seminggu habis pantang nanti barulah aku akan minum air kunyit + asam.. sedap..hohohoho..lame tak minum mintak-mintak kuat semangat nanti..

bantuan lain. Pil Evening Primrose aku yang kadang-kadang terlupa dan Jus Perawan D'herbs 2x sehari..pun kadang-kadang terlupa..tambah yang baru nie Pil Maajun Anggun Bistari..mnatau dah makan kot2 jadi anggun...

Itulah cerita bab makanan dan minuman aku dalam berpantang sendirian nie..nanti aku sambung lagi pasal penjagaan pulak yer..!

No comments: